Majik Box : Kryptonite Overdrive & Fuzz Universe & Krush Distortion

Hledání kvalitní zkreslovací krabičky typu overdrive nebo distortion pro některé z kytaristů nekončí snad nikdy. Málokdy se ubráníte dojmu, že by to nemohlo být ještě o něco lepší. Nějakému takovému hledání by ovšem mohly učinit přítrž krabičky značky Majik Box: skutečně profesionální produkty vyvinuté ve spolupráci se známými kytaristy, kteří věděli, co chtějí.

Majik Box je relativně mladá a neznámá americká značka na tisíckrát už zoraném poli kytarových zkreslovacích krabiček. Dokázala ovšem zaujmout tím, že mnohé ze svých produktů vyvinula ve spolupráci s kytaristy zvučných jmen, jako je třeba Doug Aldrich z Whitesnake nebo Omar Rodriguez–Lopez z Mars Volta. V tomto testu tří produktů z její nabídky narazíte konkrétně na taková jména, jako jsou Matt Roberts z kapely 3 Doors Down, Paul Gilbert a Munky z kapely Korn. Krabičky Majik Box se řadí mezi ty, které se vyznačují prvotřídní kvalitou díky použití těch nejlepších součástek a ruční výrobě ve Spojených státech. Tomu beze zbytku odpovídá i jejich cena, nicméně po zvukové stránce by vám vynaložené peníze měly plně vynahradit. Už z výše uvedených jmen lze přitom soudit, že na své si přijdou vyznavači všech možných žánrů, a jelikož sami tito umělci tyto krabičky používají jako jeden z důležitých prvků svého zvuku, je evidentní, že jejich jména zde nefigurují pouze kvůli reklamě.

Společné znaky

Na nenápadných bílých kartonových krabičkách, které na první pohled vyhlížejí poměrně chudě – je zde pouze vytištěné logo výrobce a název produktu – zaujme jeden detail: ručně vepsaná sériová čísla. Ta dávají tušit, že jde o krabičky vyrobené s náležitou péčí. V tomto případě výroba probíhá v Torrance v Kalifornii, a to převážně ručně, a poté následuje patřičné otestování. A co je opravdu okouzlující, návod ke každému z výrobků tvoří jedna obyčejná, na několikrát přeložená stránka formátu A4 potištěná z jedné strany obyčejným textem. Základní konstrukce je tvořená dvěma kusy ohnutého leštěného černě chromovaného plechu, které jsou smontovány čtyřmi šroubky. Na bočních stranách jsou umístěny vstupní a výstupní jacky plus konektor pro adaptér (není ovšem součástí dodávky). Ten je v provedení podobném audio jackům: matkou je připevněn k boční stěně, takže při lomcování konektorem napájecího adaptéru se ani nehne a nehrozí poškození základní desky s elektronikou, k níž bývá tento konektor obvykle připevněn. Chcete-li ale používat baterii, musíte krabičku zkrátka „rozebrat“. Konstrukce je bytelná a poctivá, dokonce i LED diody jsou vsazeny do malého pochromovaného kovového prstence, aby netrčely ven, a díky němu také svítí velmi jasně.

 

Designově jsou krabičky velmi pěkné. Na horní straně je přes celou jejich plochu přelepen štítek či nálepka, na níž jsou popisky ovládacích prvků a také stylová grafika, která dává efektům zajímavý ráz. Ten podtrhují ještě masivní retro knoflíky potenciometrů.K ovládání nohou slouží klasický pochromovaný kovový spínač. A konečně, jak se od krabiček té nejvyšší kvalitativní kategorie očekává, všechny tři efekty umožňují True Bypass, tedy po „vypnutí“ nepoznamenají tón kytary a zesilovače.

Matt Roberts Kryptonite Overdrive

Abychom začali od toho „nejjednoduššího“, podíváme se na zkreslovadlo s označením KO-1, které k ovládání nabízí pouze tři potenciometry. Pod plným názvem Matt Roberts Kryptonite Overdrive (jak je uvedeno na šasi) se skrývá krabička, která byla plně vyladěna podle požadavků kytaristy z kapely 3 Doors Down tak, aby mu poskytla pěkně tlustý tón pro rytmickou hru a současně saturovaný tón sóla. Roberts původně používal klasický TubeScreamer TS-9, ale později přeřadil na overdrive Majik Box s označením Body Blow, který prý pro něj znamenal velké zlepšení. Postupem času pak přišel s několika návrhy na úpravy, aby získal tu správnou barvu tónu a trochu větší zkreslení. Výsledkem je právě Kryptonite Overdrive, který kytarista zapojuje před své zesilovače Genz Benz. Nutno však říci, že se velmi dobře hodí před prakticky jakýkoliv lampový (i jiný) zesilovač, potažmo i kombo. Ideálním scénářem je zapojit Kryptonite Overdrive před mírně zkreslený lampový zesilovač, a takto jsem jej používal po většinu času také já. Kryptonite má sice jen jednoduché ovládání – Drive (zkreslení), Tone (barva tónu) a Level (výstupní úroveň) – nicméně nabízí jak pěkně „husté“ rytmické, tak skvělé sólové tóny. Jelikož v jednoduchosti tohoto pedálu je síla, stačí nastavit všechny potenciometry do polohy „12 hodin“ a hned instantně máte k dispozici perfektní zvuk pro moderní rock. Oproti Tube Screameru je trochu plnější, přičemž zní velice přirozeně a dynamicky. Dál pak můžete experimentovat a získat širokou škálu zkreslení od mírného (kdy můžete pedál použít jako boost, i když ne úplně čistý), přes středně zkreslený rytmický zvuk, až po docela vysoké zkreslení s celou škálou barev nastavovaných pomocí Tone. Jeho specifikem je, že díky citlivému nastavení a určitému mírnému ořezání basových frekvencí je možné snadno najít optimální nastavení, které je pořádně „tlusté“ pro rytmickou hru, ale zároveň skvěle artikulované pro sólovou hru. Jde o skutečně univerzální zkreslovadlo s dokonalou dynamikou, které skvěle podporuje nebo se pojí s charakterem lampových aparátů Marshall, Mesa či Hughes & Kettner, na nichž jsme testovali. Kryptonite je zkrátka ideální pro moderní rock a svádí k tomu, abyste jej nechali zapnutý po celou dobu, kdy hrajete se zkresleným  zvukem, ať už podporujete kapelu heavy beglajtem, nebo se chcete „blýsknout“ nějakou tou melodickou vyhrávkou či sólem.

Fuzz Universe

Další z testovaných krabiček je overdrive/booster, který paradoxně nese trochu zavádějící název Paul Gilbert Fuzz Universe FU-2 – ne kvůli Gilbertovu jménu, ale pro označení Fuzz. Jméno napovídá, že byl navržen ve spolupráci s proslulým kytaristou, který se v 80. letech proslavil jako mladý „leštič pražců“ v kapele Racer X, v 90. letech proslul coby kytarista Mr. Big po boku matadora Billyho Sheehana a spol. a dnes se věnuje převážně sólové kariéře. O tom, že nejde jen o nálepku s jeho jménem a podpisem na krabičce svědčí i ten fakt, že podle této krabičky pojmenoval i své druhé instrumentální album, které vydal v roce 2010 – prakticky vše, co na něm uslyšíte, prošlo přes některou z krabiček Majik Box, které sloužily jako předloha pro Fuzz Universe. Ten byl vyvinut zejména tak, aby vyhověl především potřebám při živém hraní. Jak jsem naznačil, ve skutečnosti nejde ani tak o fuzz, jak se uvádí v názvu, ale spíše o kombinaci dvou samostatných krabiček Majik Box v jednom balení. Tou první je overdrive, který vychází z modelu Body Blow tohoto výrobce s modifikovaným průběhem ovladače Tone podle ucha Gilberta, tou druhou je boost pedál zvaný Venom Boost. Oba tyto obvody výrobce na popud Mistra vmáčknul do jedné větší krabičky, která také nabízí dva nožní spínače. S nimi můžete jednotlivé funkce zapnout, kombinovat i vypnout (overdriveboost/overdrive + boost), každá je signalizována samostatnou LED. Overdrive si můžete nastavit trojicí potenciometrů Drive, Tone a Thrust 1 (což je vlastně výstupní úroveň), booster se pak ovládá pouze potenciometrem Thrust 2, který určuje výstupní hlasitost a od ovladačů overdrivu je odlišen zobáčkem). Jak to hraje? Toť hlavní otázka! Charakter overdrivu vychází opět tak trochu z rozšířeného TubeScreameru, ovšem oproti němu je jaksi tlustší a plnější, což je dáno hlavně specifickým charakterem středových frekvencí. Zvuk zesilovače je po zapojení Fuzz Universe najednou plnější a zároveň čitelnější, na čemž se projevuje bass cut off, tedy určité ořezání basových frekvencí. Nepředstavujte si pod tím ale to, že by overdrive jen tak odřízl basy, spíše zvuk pročistí, takže je konkrétnější a artikulovanější. Výsledkem čehož je dokonalá reakce na hru pravé ruky – což není výhoda jen při šílených virtuózních sólech, ale také při přesné rytmické hře. Je třeba poznamenat, že overdrive byl odladěn pro zapojení před mírně zkreslenou lampovou hlavu (v případě Gilberta konkrétně Marshall Modern Vintage s využitím atenuátoru THD Hot Plate). V takové kombinaci dává také nejlepší výsledky a zesilovač získá plný, zpěvný tón, ale poskytne i dravý crunch i pěkné bluesové barvy.

 

S ovladačem Tone najdete celou škálu pěkných poloh pro různé styly. Dynamika a reakce na pohyb pravé i levé ruky jsou opravdu vynikající a skvělý je také sustain. Při sólech i akordické hře jsou tóny krásně čitelné a také akce levačky se skvěle přenáší do toho, co vnímá ucho. Dobré výsledky získáte samozřejmě i tehdy, pokud overdrive zapojíte před čistý kanál, ovšem nedosáhnete srovnatelné dravosti, tón je trochu umírněnější. Je tady ale ještě booster. Ten je ideální pro vyšší vybuzení vstupu kytarového zesilovače, tzv. clean boost (sám v podstatě negeneruje žádné zkreslení). Zachovává tedy barvu zesilovače, trochu jej „nakopne“ a zvuk je nejen hlasitější, ale i plnější a pevnější. Kombinací nastavení různých prvků ve zvukovém řetězci můžete dosáhnout různých výsledků – vyšší hlasitosti pro sóla, současně i vyššího zkreslení jak pro sóla či pro beglajt nebo přebuzení čistého kanálu. Overdrive a booster pak můžete používat samostatně, nebo je i zkombinovat a paleta zvuků se tak dál rozšiřuje. Jak uvádí výrobce, samotný Gilbert používá boost pro hutnější rytmy a overdrive pro sóla, ale v některých případech si to i prohodí nebo oba zkombinuje. V každém případě Fuzz Universe není zdaleka určený jen pro ty, kdo se chtějí přiblížit zvukům samotného Paula Gilberta (což nepochybně umožňuje), ale všem těm, kdo ocení kombinaci overdrivu a boosteru s ušlechtilým a šťavnatým zvukem v plně profesionální kvalitě.

 

Krush Distortion

I pro ty, kdo by si náhodou nevystačili se zkreslením výše popsaných overdrivů, a jejich ideálem je moderní hutný a masivní zvuk „proklatě podladěných kytar“, nabízí Majik Box jedno životaschopné řešení. Poslední přírůstek v nabídce výrobce, Krush Distortion, byl vyvinut v kooperaci s pánem, který si říká Munky, a kterého můžete znát z kapely Korn. Jak už samotný „krušný“ název napovídá, nejde o nic pro slabší povahy. Účelem pedálu Krush je udělat monstrózní metalový stroj z takřka jakéhokoliv kombíčka či zesilovače s čistým nebo jen mírně zkresleným zvukem. Na přání Munkyho však při určitém nastavení dává tzv. Lo-Fi zvuk, tedy dá se říci tenký, nakřáplý a přebuzený zvuk, který tento kytarista používá pro různé breaky nebo i intra. Slouží mu k tomu čtyři potenciometry: Drive, Level, Tone a Focus. Funkce prvních tří je asi jasná, za zmínku stojí hlavně Focus, který mění charakteristiku středů a tím i celého zvuku jak distortionu, tak i zesilovače. Co výrobce slibuje, to také plní. Ihned jsem totiž naladil Munkyho nastavení (Drive 12, Focus 11, Tone 13 a Level 14 hodin) a zapojil na jedné straně sedmistrunnou kytaru Ibanez K7 či Universe, na druhé zesilovač s čistým zvukem (Mesa, Hughes & Kettner) a výsledek byl (po drobném doladění podle kytary) prostě úctyhodný. Krush dává pěkné masivní, hutné a dravé zkreslení vhodné jak pro riffy hrané na jedné struně, tak pro akordy a souzvuky, ale v jádru zároveň zdravý, pevný a „tlusťoučký“ zvuk. Nutno říci, že zvuk je velmi čitelný, skvěle reaguje na pravou ruku, také dynamika je velice dobrá, ale zde samozřejmě v kontextu celkově vyšší míry zkreslení a komprese. Je znát, že krabička byla odladěna i pro použití se sedmistrunnými, potažmo osmistrunnými (tu jsem k testování neměl) kytarami, takže i na ladění do H nebo A reaguje bez problémů, zvuk je v basech konkrétní a pevný. Jestliže doufáte, že se s ní přiblížíte zvuku Korn, pak nepochybně ano, charakterem se zkreslovač tak trochu blíží zesilovačům Mesa (zejména v popsaném nastavení), ale samozřejmě Triple Rectifier je Triple Rectifier… Zmíněný Lo-Fi zvuk nastavíte tak, že dáte Drive na 14-15, Focus na 16 či nadoraz, Tone na 16 a Level na nižší úroveň 8 – 9 hodin, a pak jej pustíte do plně zkresleného lampového zesilovače, čímž získáte zmíněný přebuzený, nalomený zvuk ideální pro efektní mezihry. Mimochodem, obě nastavení, tedy Korn distortion a Lo-Fi distortion, jsou barevně vyznačena (a barevně odlišena) u každého z potenciometrů.

Ovšem nejsou to jediné triky, který Krush umí. Zejména díky ovladači Focus můžete najít celou řadu různých barev pro nejrůznější styly metalu a extrémní hudby. Zvuk se přiostřuje, otáčíte-li Focusem doprava, naopak se stává až zastřeným. Drive se pohybuje od mírného zkreslení (což můžete využít v kombinaci se zkreslením na zesilovači) až po poměrně vysoké zkreslení – díky kombinaci Tone a Focus se pak dá najít i řada sólovacích poloh. True Bypass je i zde samozřejmostí. Díky široké škále nastavení a velmi povedenému zvuku se jedná o skvělý a univerzální distortion, který má svůj charakteristický zvuk, s nímž se neztratí v záplavě jiných a dává pěkné agresivní a dravé zkreslení, nad nímž zdaleka neuroní slzu dojetí jen fanoušci Korn. Závěrem Narážka na vyšší ceny těchto produktů v úvodu není nijak náhodná, vyrovnají se těm nejdražším butikovým kouskům, na jaké na trhu narazíte. I když stále více výrobců proklamuje použití kvalitních součástek, rukodělná výroba se dnes už nevidí tak často – i řada specializovaných značek kytarových krabiček dnes přešla pod křídla větších producentů a těží z výhod velkoobjemové produkce. V první řadě jde vždy o kvalitu zvuku. Rád bych proto na závěr dodal, že podstatná nejsou jen zvučná jména na krabičkách nebo pěkný design. Protože jestliže tyto produkty v něčem opravdu excelují, je to především samotný zvuk. Potenciálními kupci jsou tak nejen ti, kdo by se rádi přiblížili zvuku svých oblíbenců, ale hlavně majitelé prvotřídních aparátů, kteří hledají seriózní overdrive či distortion ve stejné kvalitativní kategorii.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>